Verhuis tips Huurwoning : Papieren/Documenten - Wat heb je nodig ?

Wat fijn! Je wilt verhuizen en wilt gaan reageren op huur huizen. Waar moet je rekening mee houden en welke papieren heb je nodig ?


Als eerste heb je nodig : BPR verklaring.
Dit is de basis registratie van personen, ofwel je woonverleden. Deze mag niet ouder zijn dan 4 maanden en kun je gemakkelijk opvragen bij de gemeente. Dit kost gemiddeld 40 euro dus hou daar rekening mee. Beter vraag je deze pas aan als je kandidaat bent op een woning omdat het zonde zou zijn van je geld als langer dan 4 maanden moet wachten op een nieuwe woning.

Loon strookjes/uitkering specificaties van de afgelopen 3 maanden. Deze zijn gemakkelijk op te vragen en in principe hoef je ook hier niet lang op te wachten. Meestal kun je deze gewoon via de mail door sturen naar de woon stichting.


Inkomensverklaring belastingdienst 2016 : Let op ! Het kan tot 5 werkdagen duren voordat je deze binnen hebt. Het is slim om deze al aan te vragen voordat je reageert op een woning. Vanaf volgende maand moet je die van 2017 aanvragen maar op het moment van schrijven is dit nog niet van  toepassing.

Optioneel :  Huurders verklaring :  In mijn geval was dit niet nodig omdat ik mijn nieuwe woning bij dezelfde woning stichting ga huren. Heb je deze wel nodig is het verstandig om deze bij de gemeente op te vragen.

Kopie :  Maak een kopie van je ID-Kaart ! Scan ook meteen je andere formulieren in zodat je deze bij de hand hebt mocht je de woning per mail willen accepteren.




Reacties